Presentationsakademin | Få publiken att säga JA!
22141
post-template-default,single,single-post,postid-22141,single-format-standard,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline-bottom,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Få publiken att säga JA!

Här får du ett supertips (du kan säga att det var Steve Jobs som lärde dig det här): Det finns tre undermedvetna frågor som vi alla ställer oss när någon berättar något. Om vi har svaren på dessa frågor invävda när vi själva presenterar, når vi lättare fram med vårt budskap. Här är frågorna:

 

Varför ska jag bry mig om att lyssna på dig?

Din publik vill veta varför de ska välja att lyssna på dig, och välja att fatta det beslut som du ber dem om. Varför ska de spendera pengar på din lösning eller dina förslag? Vi är alla precis som fem-åringar och frågar; varför?, varför?, varför?

Tänk dig att alla i din publik sitter långt tillbakalutade i sina stolar med armarna i kors och väntar på att du ska säga något som intresserar dem. Jo, så tufft kan det faktiskt vara … Vad ska du säga för att få dem att luta sig framåt, åtminstone mentalt?

 

Hur kommer det du säger att förändra mitt liv?

Om du ska lyckas nå fram till publiken måste du kunna byta fokus från att berätta varför du tycker att något är bra, till att berätta vad dina mottagare har för nytta av det du talar om. Även om du är värd all uppmärksamhet handlar det alltså inte om dig just nu. Det viktiga i dessa funderingar är att tänka utifrån hur publiken kommer att uppleva det du erbjuder.

 

Vad behöver jag göra?

Förutsatt att du har lyckats ge publiken tillfredsställande svar på de två första frågorna ska du nu tänka dig in i mottagarnas situation ännu mer. Vad behöver de göra för att ta beslut, köpa eller genomföra det du vill? De vill med största sannolikhet inte ha mer att göra. För att orka och vilja ta steget till en förändring är det ofta “minsta möjliga ansträngning” som gäller.