Presentationsakademin | ”Your focus needs to be on YOU, not on the audience.”
22167
post-template-default,single,single-post,postid-22167,single-format-video,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline-bottom,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

”Your focus needs to be on YOU, not on the audience.”

Om att våga vara unik både privat och på jobbet – En fundering på en promenad i solen.

 

Jag har nyligen börjat jobba 25% efter 2,5 års sjukskrivning för utmattningssyndrom. Vi som är eller har varit utmattade är så himla bra på att passa in. Vi har ofta levt hela våra liv som ”people-pleasers” istället för att lyssna på oss själva göra det vi brinner för. Det är ju faktiskt lite komiskt att jag har jobbat med marknadsföring i 25 år. Jag har vridit och vänt på både mig och på alla budskap (både mina och kundernas) för att passa in och duga för målgrupperna. Jag menar förstås inte att det är mitt arbete med marknadsföring som är enda orsaken till min utmattning, det var bara en liten intressant iakttagelse. Är marknadsföring bara ytterligare ett sätt att vara people-pleaser?

Hursomhelst, det kanske ändå är dags att vi tänker om lite när det gäller både marknadsföring och hur vi agerar i privatlivet. Att vi liksom vänder på steken och vågar vara så unika i oss själva, med våra tjänster och produkter att vi får vänner, följare och kunder på det sättet. Att vi alltså helt enkelt skiter i att anpassa oss så förskräckligt mycket.

Vi kan helt enkelt börja respektera att folk väljer vilka produkter, tjänster, vänner och partners de vill ha ändå – hur mycket vi än försöker övertala dem till något annat eller anpassa oss för att duga.
Jag tycker att det även om respekt för våra mottagare. Men det är faktiskt något som jag redan har predikat i många, många år. (Jag skrev bland annat ett blogginlägg för många år sen om påverkansprinciper + respekt.)

Vad sägs om att bara göra det vi själva vill? Att utveckla de produkter och tjänster vi själva gillar? Och att vara unika precis som alla stora fantastiska människor – Oprah Winfrey, Richard Branson, Elon Musk, Anita Moorjani med flera. De gör det de brinner för och så får de följare på det sättet. Vi kan applicera det på marknadsföring, presentationer och vårt vardagsliv istället för att anpassa ihjäl oss.

När Anita Moorjani, författare till de fantastiska böckerna ”Dying to be me” och ”What if this is heaven?” fick frågan ”What advice would you give me on the best way to truly inspire others?” svarade hon:

“Don’t think in terms of inspiring other people. Just follow your own heart, and do whatever it takes to inspire yourself. Then just share what you’ve learned. Your focus needs to be on you, not on the audience. As long as you are keeping yourself inspired and passionate about life, all you have to do is speak your own truth from your heart! That’s it!

As soon as we try to inspire other people, or try to say what we think others want to hear or be who we think they want us to be, then we are no longer being authentic. We are coming from the head and not the heart. When we come from the heart instead, we allow the message to come through us, rather than from us.

My core teaching is about the importance of being authentic above everything else. So when I am focused on trying to give the audience what I think they want, I end up doing the opposite of what I’m encouraging them to do. That’s the dichotomy!”

Citatet är hämtat ur Anita Moorjanis bok What If This Is Heaven?: How Our Cultural Myths Prevent Us from Experiencing Heaven on Earth. Hay House, Inc.

Jag har under en längre tid brottats med vad jag ska fokusera mitt yrkesliv på, framför allt nu när jag börjar jobba igen efter utmattningen. Jag har så många intressen och verksamheter. Kanske är det just mångfalden som gör mig unik?

 

1. Rum för flow
Jag är säker på att man behöver ta reda på grundorsaken till sin utmattning för att den ska läka. Det håller inte KBT-terapeuterna med om. Jag är också säker på att bemötandet från vissa inom vården och förväntningarna från samhället har fördröjt mitt tillfrisknande. Det vill jag berätta min story om. Jag vill också berätta om mina efterforskningar om flow, kvantfysik, tankens kraft, att tänja tankar, att välja glädje och att våga ifrågasätta.
Inspirationsbrev från Room for flow.

 

2. Presentationsakademin

Med min analysförmåga och förmåga att se helheter är jag säker på att jag kan bidra till att dämpa mångas vånda över att hålla presentationer genom att hjälpa dem förbereda sig på rätt sätt och genom att hjälpa dem veta vilket budskap som är det viktigaste med mera.

 

3. Art and Design by Lisa Sjöström

Jag älskar färger och former. Jag låter fantasin flöda och gör en massa olika mönster som jag delar med mig av på många olika print-on-demand-produkter.
Min shop på Society6.
Facebook Art and Design by Lisa Sjöström.

 

Jag älskar också musik, så en självklar låt till den här texten är ”This is me” från filmen The Greatest Showman.

Ha det gott så länge! Kom ihåg att ge dig hän i livet, våga ifrågasätta, vara dig själv och ha kul.

Lisa Sjöström