Presentationsakademin | Retorik, kommunikation och broar på modet igen
22098
post-template-default,single,single-post,postid-22098,single-format-standard,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline-bottom,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Retorik, kommunikation och broar på modet igen

Läser en intressant artikel i tidningen Språk om att retorik är på modet igen. I artikeln undrar man varför det har dröjt så lång tid innan man har dammat av den antika retoriken. Jag instämmer. Elaine Eksvärd på retorikbyrån Snacka Snyggt är intervjuad i artikeln. Hon säger: – Kommunikation är länken mellan en själv och andra. Men vi har varit naiva och trott att det räcker med att vara kompetent. Det räcker ju inte alls – man måste också kunna förmedla att man är kompetent för att folk ska förstå det.

Jag instämmer igen. Jag brukar uttrycka det så här: Det finns en stor mängd kompetenta, smarta människor som är experter på sina ämnen på ena sidan en bred bäck. På andra sidan finns deras mottagare. Mittemellan finns en hel yrkeskår som är duktig på att bygga broar – det är vi som jobbar med kommunikation och formgivning. Visserligen kan man vada över bäcken, men det blir blött och besvärligt. Äntligen är det på modet att använda broar igen för att lära sig något nytt eller få ett uppdrag utfört.