Presentationsakademin | Räkna kontaktytor
22102
post-template-default,single,single-post,postid-22102,single-format-standard,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline-bottom,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Räkna kontaktytor

För ett tag sen hade jag ett möte med en marknadschef på ett stort företag. Han hade räknat ut hur många människor hans företag kom i kontakt med via säljmöten och seminarier. Det var närmare 15 000 personer. Varje år. ”Och så visar vi sån här skit!” sa han och pekade på deras företagspresentationen i PowerPoint. ”Det här måste vi ändra på. Kan du hjälpa oss?”

Du och ditt företag har förstås också en mängd kontaktytor. Har du funderat på hur många de är? Men ännu viktigare: Får alla ni möter en likadan bild av ert företag? Eller är bilden beroende på vem av er de träffar? Eller är bilden beroende av vem er som har gjort presentationen de får se? Lösningen på det här problemet är att ha en enda gemensam presentation som alla använder i externa kontakter. Men för att det ska fungera att ha en gemensam presentation krävs några saker:

  • ett gediget grundarbete (läs mer om det längre ner) och
  • att presentationen är klickbar, dvs har länkar mellan de olika sidorna, så att talaren på ett smidigt sätt kan anpassa presentationen till varje kund och presentationstillfälle. En sådan presentation ska innehålla tillräckligt mycket information (självklart utan att belasta varje bild med för mycket text) för att man ska slippa hamna i det gamla vanliga spåret – att alla tillverkar egna bilder. Den kan innehålla runt 100-150 bilder utan att det märks eftersom bilderna är strukturerade i olika nivåer.

Med en gemensam klickbar presentation klarnar omgivningens bild av företaget och säljarna får mer tid att hitta nya kunder och ta hand om de befintliga istället för att göra presentationsbilder. En klickbar presentation går utmärkt att använda på en Ipad. Det är supersmidigt, faktiskt! Hemligheten för att lyckas med en gemensam klickbar presentation är som sagt ett gediget grundarbete. Jag brukar jobba så här:

  • Intervjuer och/eller workshop med en utvald arbetsgrupp på företaget. Workshopen inleds med en kort inspirationsföreläsning om ett annorlunda sätt att göra presentationer. Resten av workshopen ägnas åt att jobba fram en bärande idé för presentationen och bestämma vilka budskap man vill lyfta fram.
  • Workshopen och/eller intervjuerna sammanställs i en budskapsformulering som ligger till grund för presentationen. Vi hittar berättelser – storytelling – i företaget som vi använder för att bringa liv i varumärket istället för att rabbla värdeord av typen ”vi är effektiva, nyskapande och engagerade”. (Det är ju värdeord som passar in på vilken organisation som helst.)
  • En struktur för presentationen tas fram och presentationen produceras enligt den retoriska kurvan för att engagera åhörarna.
  • Jag håller en inspirationsföreläsning för resten av företagets medarbetare som ska använda presentationen så att de förstår varför en ny presentation är så viktig. Vi människor fungerar ju så att om vi inte förstår problemet så accepterar vi inte lösningen utan gör lösningen till ett problem istället. Alltså: om vi får det förklarat för oss varför vi ska använda en ny sorts presentation känner vi oss trygga, annars slår vi bakut och vill göra precis så som vi alltid har gjort tidigare.
  • Om det finns talare som behöver talartränas, så gör vi det.

Marknadschefen från början av berättelsen budgeterar numera för att låta proffs ta fram powerpointpresentationer. Och då menar jag riktiga genomarbetade presentationer, inte bara snabbt tillsnyggade presentationer som den vanliga byrån har gjort. (Om du skulle råka ha glömt att budgetera för det har jag hört att en del tar av sin utbildningsbudget. För utbildning av medarbetarna i hur de ska hålla riktigt bra presentationer, är ju faktiskt en stor del av det jobb jag gör.)

Hör av dig om du vill att jag ska komma till dig och berätta mer om klickbara presentationer! Mejla mig på lisa@presentationsakademin.se