Presentationsakademin | Compassion är bra för affärerna
22113
post-template-default,single,single-post,postid-22113,single-format-standard,qode-social-login-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.1,menu-animation-underline-bottom,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Compassion är bra för affärerna

Att hjälpa andra gör att vi själva mår bättre. Mår vi bättre säljer vi mer. COMPASSION är bra för affärerna. Compassion minskar stress, sjukfrånvaro och ökar livsglädjen och livslängden. Forskningen har visat att det finns stora välfärdsvinster både för individer och för samhället om människor känner medkänsla. Att hjälpa andra gör oss mindre känsliga mot stress, stärker immunförsvaret och gör oss lyckligare.

Compassion har precis som mindfulness blivit ett svenskt begrepp och går inte direkt att översätta med medkänsla. Definitionen av compassion är att man kan se att någon lider, känna empati för den som plågas och att man agerar för att göra något åt det. Compassion är kittet som håller samman familjer och samhällen.

Daniel E. Martin, forskare vid Stanford University, har kommit fram till att ledare som vill hålla fast vid hierarkier och har klättrat högt i karriärstegen är egoistiska. De tar sig fram genom att trampa på andra, sprida dålig stämning och skapa rädsla. Men de är också själva mer stressade och ångestfyllda än andra. De mår dåligt och saknar compassion.

Och här kommer det mest spännande enligt min mening: Problemet för deras egen del, var inte att de saknade medkänsla för andra, utan att de saknade medkänsla för sig själva.

Än så länge kan forskarna inte visa en direkt koppling mellan compassion och produktivitet men det går att bevisa att folk mår bättre och att kostnaderna för stress och sjukfrånvaro minskar i företag där det finns compassion. Compassion kan manifesteras på många sätt, till exempel genom att anställda får jobba hemifrån eller att de ges mer utrymme för kreativitet. Om de anställda känner sig sedda så jobbar de hårdare för att de vill bidra mer.

Jag ser fram mot fortsatta forskningsresultat om compassion. Under tiden är jag glad att jag är min egen arbetsgivare. Jag jobbar när jag vill och tycker inte ens att det känns som ett jobb. Jag har ju så roligt med mina glada, härliga kunder. Det känns som om jag kan sätta en compassion-stämpel på mitt företag.